Hei ja tervetuloa mukaan Improliigaan! Valmistelut ovat kovassa vauhdissa ja löydät tästä viestistä tähän asti joukkueita koskevia asioita. Tietopaketti on aika laaja, mutta se vastannee valtaosaan viriävistä kysymyksistä. Tässä uutiskirjeessä:
- Aikataulu
- Formaatti
- Raati
- Musiikki
- Tekniikat
- Joukkue-esittely
- Jaa tietoa!
- Missä improa pääsee harjoittelemaan?
- TL;DR -versio
Aikataulu
Mukaan on ilmoittautunut määräaikaan mennessä neljä joukkuetta. Showtime Teerenpelissä on klo 19-21 (kesto voi olla myös lyhyempi), yhteisiin lämppiin illan joukkueet saapuvat viimeistään klo 18.30. Ilmoitetut aikataulurajoitteet parhaan mukaan huomioiden saatiin aikaan seuraava otteluohjelma:
5.3. Kypsät tomaatit – Mustat hevoset
12.3. Kepsutti – Kipunat
19.3. Kipunat – Kypsät tomaatit
26.3. Mustat hevoset – Kepsutti
2.4. Mustat hevoset – Kipunat
9.4. Kypsät tomaatit – Kepsutti
16.4. FINAALI (varaa myös jo kalenteriisi!)
Finaaliin toivomme yleisöön laajaa edustusta eri teattereista myös joukkuekokoonpanojen ulkopuolelta.
Formaatti
Lohkovaiheen illan kulku pähkinänkuoressa:
- yhteiset alkulämpät (klo 18.30)
- yhteinen esittelytekniikka
- 4 * improtekniikka (2 per joukkue)
- väliaika
- 4 * improtekniikka (2 per joukkue)
Improliiga on päälle liimatusta kilpailukonseptistaan huolimatta kaikkien yhteinen show. Illan aloittaakin lämmittelynä kevyt ja yhteinen esittelytekniikka, jossa jokainen joukkueen jäsen pääsee tekemään jotain. Tätä esitystä ei vielä pisteytetä.
Kun vauhtiin on päästy, nähdään molemmilta joukkueilta ensin yhdet improvedot, kumpikin erikseen arvotulla tekniikalla. Improvetoparin jälkeen kolmipäinen raati pisteyttää molemmat esitykset skaalalla 1-5 p. Lisäksi kysytään esitysparista yleisön suosikkia, joka saa ylimääräisen pisteen. Yhdestä improvedosta on näin ollen mahdollista saada 16 pistettä.
Ensimmäisellä puoliajalla nähdään kokonaisuudessaan kaksi improvetoparia, eli kaksi tekniikkaa per joukkue. Tätä seuraa n. 15-20 minuutin väliaika, jonka jälkeen vedetään vielä toiset kaksi improvetoa per joukkue. Yhteensä illan aikana siis tullaan näkemään (yhteisen aloitustekniikan lisäksi) kahdeksan eri improtekniikkaa, neljä kummaltakin joukkueelta.
Useissa tekniikoissa käytössä on kolmen minuutin aikaraja, jolloin tekemisen virta pysyy pirteänä. Aikarajan tullessa umpeen juontajalla on vapaat kädet liittyä mukaan kohtaukseen päättämisen merkeissä, huudella ”viekää päätökseen” tai keskeyttää kohtaus. Juontajaksi on kysytty muuan pitkän linjan konkaria, josta lisää myöhemmin vastauksen varmentuessa.
Finaali noudattanee pitkälti samaa formaattia, mutta tässä vaiheessa pidätämme vielä oikeuden pieniin muutoksiin.
Raati
Emme tarkoituksenmukaisesti kysy palautetta, vaan raadin tehtävänä on ennen kaikkea pisteyttää esitykset heränneen yleisvaikutelman perusteella. Osalla lähipiiristä kysytyistä raatilaisista voi olla enemmän improsilmää kuin toisilla. Yhtä kaikki pisteytys voi olla hyvinkin mielivaltainen ja omasta henkilökohtaisesta kokemuksesta kumpuava, saipa esitys aikaan liikutusta, naurua, vahingoniloa, itkua tai mitä vain muuta eläymyksellistä.
Onko teatterissasi tai lähipiirissäsi innokkaita, jotka haluaisivat nähdä improvetoja aitiopaikalta? Haemme vapaaehtoisia raatilaisia mukaan. Teerenpeli tarjoaa illan raatilaisille drinkkiliput.
Musiikki
Improliigaa järjestetään näillä näkymin talkoohengessä säästeliäällä budjetilla, joka rajaa mahdollisuuksistamme pois kohtauksiin eläytyvän taustamuusikon. Mahdollisesti illoissa on mukana valemuusikko, joka Guitar Hero -ohjaimella operoiden ”soittaa” valmiita, esitysvapaita taustoja. Musiikin rooli on tuoda esitykseen lisää tunnelmaa ja täydentää tunnelmaa, ei ryöstää show’ta.
Musiikki-/lauluimpro (eli erityisesti laulamiseen perustuvat improtekniikat) ovat oma, vaihtelevia ajatuksia herättelevä lajinsa. Olemme jättäneet suunnitelmissa musaimprolle mahdollisuuden, mutta emme edellytä joukkueilta laulutekniikoita. Joukkuejohtajat: Tiedusteletteko joukkueiltanne, kuinka moni olisi valmis näihin tekniikoihin mukaan? Jos jonain iltana vastakkain on kaksi musamyönteistä joukkuetta (kokonaan tai osin), niin voimme sitten tuoda yleisön iloksi jokusen muissa illoissa näkemättömän tekniikan.
Tekniikat
Illoissa käytettävät tekniikat määrää arpa. Kaikkia tekniikoita ei ole kaikissa illoissa, vaan valikoima vaihtelee: esimerkiksi vielä aiemmin näkemättömiä tekniikoita pidetään tarjolla paremmin. Pidämme illoissa käsillä riittävää määrää eri tekniikoita, jotka ovat lajiltaan erilaisia ja vaihtelun kannalta edustavia sokkotekniikoista sanalliseen ja äänenkäytöstä mimiikkaan.
Tekniikoiden tarkemmat kuvaukset saat auki klikkaamalla. Pidätämme tässäkin yhteydessä oikeuden muutoksiin, mutta mahdollisesti vielä päivittyvän tekniikkalistan henki ja haastavuus pidetään kuitenkin tällaisenaan.
Esittelytekniikat
…eli illan aloittavat yhteistekniikat, joita ei vielä pisteytetä.
Hyvät, huonot ja paskat neuvot
Kolme näyttelijää esittävät johonkin päivänpolttavaan ongelmaan hyvän, huonon ja paskan ratkaisun. Käydään läpi riittävä määrä ongelmia, jotta jokainen näyttelijä pääsee vastaamaan jotakin jossain kolmesta roolista.
Kolmen replan kohtaukset
Näyttelijät vastakkaisissa jonoissa. Etummaiset käyvät kolmen replan kohtauksen, jonka jälkeen vaihdetaan seuraavat näyttelijät jonoista esittämään uuden kohtauksen.
Last man standing
Kerrotaan hektistä tarinaa rivissä yleisön antamasta aiheesta. Juontaja vaihtaa tarinankertojaa ripeästi osoittamalla vaikka kesken lauseenkin, jolloin nimitetyn on jatkettava tarinaa juuri siitä, mihin jäätiin. Jäätyminen tai tyystin mielivaltaiset juontajan keksimät epäkoherenttiudet tai epämiellyttävyydet tarinassa (”mutta silloinhan oli pakkasta”, ”mutta en tykkää keltaisista autoista”…) johtavat siihen, että tarinankertojan on kuoltava siihen paikkaan. Kuolintapa, kuolemaan liittyvä esine tai muu vastaava seikka tulee mielivaltaisesti juontajalta tai hänen jututtamaltaan yleisöltä ja tarinankertojan on tämän jälkeen esitettävä kuolemansa. Sen jälkeen tarinaa jatketaan totuttuun malliin. Jäljelle viimeisenä jäävä tarinankertoja päättää tarinan.
Vinkkejä: Hyväksytään kuoleman mielivaltaisuus ja yllättävyys sekä se, että juontajan päätökset ovat täysin epäloogisia etenkin kirivää loppua kohden. Yleisöviihde syntyy hektisyydestä eikä kuoleman oikeudenmukaisuudesta.
Maalivahti
Juontaja toimii ”maalivahtina”, loput käyvät kukin vuorollaan esittämässä hänen kanssaan 15 sekunnin kohtauksen. Kohtaus päättyy välittömästi 15 sekunnin jälkeen.
Tarina sana kerrallaan
Näyttelijät rivissä kertovat tarinaa sana kerrallaan. Tarina alkaa sanoilla ”Olipa kerran…” ja päättyy jossain vaiheessa ”Tämän tarinan lopetus oli, että…”
Tunnetaksi
Tuoleista muodostuu nelipaikkainen auto, jossa aluksi vain kuski on paikallaan. Viereiselle penkille liftaa tyyppi, joka tuo mukanaan tunteen/teeman, joka tarttuu muihin autossa oleviin. Seuraavien kyytiin liftaavien myötä istumajärjestys kiertää vastapäivään. Viimeiseksi täyttyvältä penkiltä poistutaan, kun auto on täynnä.
Pidetään vaihdoissa terävä tahti! Kymmenisen sekunnin päästä jonossa on jo seuraava liftaaja.
Vain kysymyslausein
Näyttelijät asettuvat kahteen vastakkaiseen jonoon. Etummaiset kaksi esittävät lyhyen dialogin, joka etenee vain kysymyslausein esitetyin reploin. Jäätymisestä, kysymyslauseettomasta replasta tai luopumisesta tilalle nousee jonoista seuraavat improajat aloittaen uuden kohtauksen. Kierretään kaikki nopeasti läpi.
Vinkkejä: Pidetään nopea tahti ja luovutaan mieluummin herkästi muutaman replan jälkeen kuin jäädään junnaamaan kilpailuasetelmaan; tekniikan tarkoituksena on vain tuoda näyttelijät pikaisesti lavalle. Juontaja voi tarvittaessa jouduttaa.
Varsinaiset liigatekniikat
Kumpikin joukkue esittää illan aikana siis neljä heille arvottua tekniikkaa. Tekniikat ovat 2-4 hengen tekniikoita. Tarvittaessa tekniikkaa täydentäviä jäseniä voidaan ottaa hyvässä yhteistyöhengessä muista joukkueista, tutuista improajista tai juontajasta.
Lavalle saa ottaa mukaan esille vaikka koko joukkueen eikä kaikkia joukkueen jäseniä ole pakko käyttää missään illan tekniikassa, joskin tämä voi joutilaaksi jäävälle jäsenelle käydä tylsäksi. Tila-ahtauden tai ylikokoisen joukkueen yllättäessä on mahdollista myös jättää osa näyttelijöistä yleisöön tarvittaessa kutsuttaviksi ”jokeripelaajiksi”.
2, 5 ja 8 sanan replat
Kolme näyttelijää, joista yhden replat ovat tasan kaksisanaisia, toisen viisisanaisia ja kolmannen kahdeksansanaisia. Muuten piirteiltään peruskohtaus.
Alias
Kahden näyttelijän kohtaus, jossa alkumerkin jälkeen näyttelijät sisällyttävät Alias-korteista sanoja omiin reploihinsa. Juontaja voi tarvittaessa jouduttaa sanojen käyttöä.
Asiantuntijaluento
Yksi näyttelijä luennoi yleisön valitsemasta aiheesta 2-3 kanssanäyttelijän muodostamista diakuvista. Asiantuntijan läpäytyksestä asennossa diakuva taustalla vaihtavat uuteen mielivaltaiseen asentoon. Hyvä ohjeellinen mitta luennolle on 3-4 diakuvaa.
Ei!
Yleisöllä (tai juontajan pelisilmän mukaan vain juontajalla, jos yleisö on turhan vilkasta) on lupa sanoa koska vain kohtauksen aikana ”EI”. Tämä huudettu ”EI” peruuttaa juuri sanotun repliikin tai teon ja näyttelijän on välittömästi tämän sijaan sanottava tai tehtävä jotakin tyystin muuta.
Ennustaja
Sokkotekniikka, jossa valitaan ennustajalta salassa jokin povaus, joka asiakkaalle tulisi ennustaa. Lopputuloksen tietävä asiakas johdattelee hiljalleen ennustajan oikeille raiteille.
Etuperin-takaperin
Juontaja voi kelailla kahden hengen kohtausta mielivaltaisesti etu- ja takaperin. Yksittäisiä reploja ei sentään tarvitse takaperin yrittää lausua, mutta replojen ja lavatapahtumien keskinäinen järjestys käännetään takaperin, kun kohtaus etenee takaisin kohti alkua.
Film noir
Näyttelijät esittävät peruskohtausta. Aina välillä jompikumpi tekee terävän askeleen etualalle, jolloin kohtaus jähmettyy ja esiin astunut voi sanoa ääneen ”ajatuskuplansa”, toimia omakertojaäänenä film noir -elokuvien henkeen tms. Sanottuaan sanottavansa näyttelijä palaa takaisin paikalle ja kohtaus jatkuu.
Kohtauksessa on tyypillisesti esimerkiksi jokin mysteeri, mutta toimii arkisissakin asetelmissa. Ajatuskuplasyöttöjä kannattaa hyödyntää kohtauksen rakentamiseen: kanssanäyttelijä ei niitä muka tiedä, mutta kohtauksen fokus varmasti suuntautuu mainittuun suuntaan.
Hautajaiset
Keskellä lavaa lepää edesmennyt ja paikalle on saapunut kolme surijaa. Kukin surijoista alkaa vuorollaan kertoa vainajasta muistopuhetta, joka nopeasti aloituksen jälkeen vaihtuu surijan ja vainajan esittämäksi takaumaksi. Usein viimeisessä takaumassa nähdään myös kuolintapa. Kun kaikki kolme takaumaa on nähty, on esitys ohi.
Istuu-seisoo-makaa
Kolmen hengen peruskohtaus, jossa on yksi sääntö: yhden on aina istuttava, toisen seistävä ja kolmannen maattava. Jos joku vaihtaa asentoaan, täytyy muiden mahdollisimman uskottavasti kohtaukseen sisältyen muuttaa asentoaan siten, että ehto on jälleen voimassa. Yleisö pitää ääntä, jos huomaavat ehdon falskaavan.
Kanavasurffaus
3-4 henkeä piirissä kasvot katsomoa kohden ja vuorollaan aina yksi kaksikko etualalla. Kysytään yleisöltä etualan kaksikolle TV-sarja/genre. Kierrätetään näyttelijöitä myötäpäivään ja nimetään taas seuraavalle etualan kaksikolle ohjelma. Kierrätetään ja nimetään samoin loputkin piirin parit.
Varsinaisessa kohtauksessa etualan pari esittää aina heille nimettyä ohjelmaa. Juontaja voi koska vain päättää vaihtaa kanavaa, jolloin piiri kiertää pykälän myötäpäivään ja näyttelijöiden vaihtuessa myös ohjelma vaihtuu.
Kiinteistövälittäjä
Asunnon ovelle ilmaantuu asiakas, jolle kiinteistövälittäjä lähtee esittelemään asuntoa. Käyvät asunnon läpi. Kierroksen aikana asiakas huomaa kiinteistössä ongelmia, jotka hän nostaa esiin. Kiinteistönvälittäjä kertoo selityksen havaitulle piirteelle, jonka asiakas hyväksyy absurdiudesta piittaamatta. 3-4 ongelmaa on hyvä kesto, eikä kaikkia huoneita tarvitse käydä läpi.
Kohtaus lapuista
Yleisöltä on etukäteen kerätty lapuille vuorosanoja, joita näyttelijöiden tulee aloituksen jälkeen käyttää kohtauksessa.
Vinkki: Vältä ”Mummoni sanoi kerran, että…”-tyylisiä pohjustuksia ja anna kanssanäyttelijällesi tilaa luovia odottamattomasta lausahduksesta selville vesille. Yleisö nauttii, kun näyttelijä päätyy rehellisesti liriin ja pääsee sieltä pois.
Kolmipäinen asiantuntija
Juontaja tai neljäs näyttelijä jututtaa asiantuntijaa valitusta aiheesta. Kysymyksiin vastaamassa on kolme näyttelijää sana kerrallaan.
Kympin uutiset
Nähdään kolmen näyttelijän (uutisankkuri, reportteri paikan päällä ja säätiedottaja) esittämänä uutislähetys, jolle määritetty teema näkyy läpi uutislähetyksen.
Lehdistötilaisuus
Asiantuntija tulee antamaan lausuntoa lehdistötilaisuuteen tietämättä, minkä aiheen yleisö on hänelle valinnut. Muut improajat esittävät tarkentavia kysymyksiä.
Myöhässä töistä
Sokkotekniikka, jossa myöhässä töihin saapuva yrittää sepittää tarinaa myöhästymisestään, joka on päätetty yleisön kanssa. Töihin saapuvan kollega(t) esittää tarinaa miimisesti pomon selän takana, koska on/ovat sen pomolle sepittäneetkin, mutta pahaksi onneksi työpaikalta puuttunut sitten on päätynytkin paikalle tyystin tietämättä sepitettyä tarinaa. Arvattavana on noin kolmipolvinen tarina siitä, miksi alkujaan myöhästyi, mitä sitten kävi ja miten lopulta pääsi töihin. Yleisö antaa aplodit aina, kun palanen tarinasta loksahtaa kohdalleen.
Neliö
Rajataan lavalle neliö ja päätetään yleisön ehdotuksista, mitä tunnetta mikäkin nurkka edustaa. Esitetään kahden hengen improkohtaus, jossa näyttelijöiden sijoittuminen suhteessa nurkkiin määrittää heidän tunnealansa.
Vinkki: Liiku itse tai liikuta kanssanäyttelijääsi aktiivisesti.
Nuketus
Kaksi näyttelijää esittää kohtausta, jossa he itse eivät voi liikkua, vaan heidän kaksi avustajaansa liikuttelevat näyttelijöitä.
Ohjaaja
Ohjaaja ohjaa elokuvaa, jolle on saatu nimi ja muutama mahdollinen genre tyypillisesti yleisöltä. Kun ohjaaja huutaa mahdollisen pienen alkubriiffin jälkeen ”Käy!”, alkavat kamerat kuvata ja näyttelijät näyttelevät hetken kohtausta. Ohjaaja huutaa ”Poikki!”, antaa lisäohjeita (esim. vaihtaa tyystin genreä) ja pistää näyttelijät esittämään saman kohtauksen uudestaan annetuilla määreillä. Tyypillisesti kolmannen vedon kohdalla homma menee purkkiin ja kohtauskin saattaa edetä yli katkoskohdan loogiseen päättymiseensä asti.
Paha purkka
Kahden hengen kohtauksessa on purukumi, joka saa jauhajansa pöläyttelemään sammakoita suustaan. Kolmas näyttelijä on se, joka huutelee sivusta nämä sammakot. Purukumi voi vaihtaa kohtauksen aikana myös suuta jollain verukkeella.
Vinkki: Älkää jättäkö möläyttelevää purkkaa turhan pitkäksi aikaa yksinään!
Parisuhdeterapia
Sokkotekniikka, jossa toinen parisuhdeterapeutin vastaanotolle tulevasta pariskunnan jäsenestä ei tiedä, miksi hänet on kutsuttu paikalle. Syy on kysytty yleisöltä.
Reklamaatiokirje
Kaksi näyttelijää sanelee yhdessä reklamaatiokirjeen, kaksi muuta puolestaan laatii sille vastineen. Viestiminen tapahtuu joko sana kerrallaan vuorotellen tai yhdestä suusta lausuen.
Signaalisanat
Määritetään yleisön kanssa tapahtumapaikka ja siellä tyypillisesti esiintyvät avainsanat, joihin näyttelijät reagoivat. Kolmesta näyttelijästä tyypillisesti yksi poistuu tai palaa lavalle kuullessaan oman sanansa, toinen reagoi omaan sanaansa fyysisesti (tanssi, moonwalk, yllätyskyykky, taputus, kutiaminen…) ja kolmas komppaa kohtausta sekä tarvittaessa ruokkii kaaosta signaalisanoilla.
Sokkotreffit
Sokkotekniikka, jossa sokon tulee arvata, minkä hahmon kanssa hän on treffeillä.
Stunt!
Lavalla on neljä näyttelijää, joista kaksi toimii varsinaisten näyttelijöiden stuntteina. Milloin hyvänsä kesken kohtauksen jompikumpi päänäyttelijöistä voi hyvinkin arkisen toiminnon edellä huutaa ”Stunt!”, jolloin lavalle astuu hänen stunttinsa suorittamaan käsillä olevan (fyysisen) toiminnon. Korvaava stuntti voi suorittaa toiminnon hyvinkin eri tavalla kuin varsinainen päänäyttelijä asian suorittaisi. Stunttinäyttelijä ei kliinisimmillään puutu itse tarinan kulkuun, vaan toiminnon suorittamisen jälkeen (esim. kahvin kaataminen kuppiin tai kätteleminen) palaa takaisin paikalleen sen kummemmin esitystä johdattelematta.
Supistettu kohtaus
Esitetään ensin vajaa pariminuuttinen kohtaus. Sen jälkeen kohtaus esitetään toisintona juontajan määrittämällä tiiviimmällä aikataululla, ja taas tiiviimmällä, ja taas tiiviimmällä…
Vinkki: Sisällytä kohtaukseen fyysistä ja vaihtelevaa tekemistä!
Tavaranpalautus
Kaksi näyttelijää, joista toinen tulee palauttamaan liikkeeseen ostamaansa tavaraa. Pahaksi onnekseen hän ei vain sokkotekniikan hengessä tiedä, mitä on tullut palauttamaan.
Treffit
Tunneammattilaisen sukulaissielu: kaksi näyttelijää ovat treffeillä. Juontaja syöttää toiselle tai molemmille näyttelijöistä tunteita, johon näyttelijän tunne välittömästi vaihtuu.
Tunneammattilainen
Kahden hengen kohtaus, jossa juontaja syöttää toiselle näyttelijöistä tunteita, jotka kyseinen näyttelijä välittömästi omaksuu. Toinen näyttelijä mukautuu yllättäviin tunneilmaston vaihteluihin.
Tunteellinen perhe
Kohtaus alkaa asialla, jota yleensä tehdään perheen kanssa. Yhdelle perheenjäsenistä syötetään tunnetila, jonka jäsen omaksuu kesken kaiken.
Urheiluruutu
Kolme näyttelijää, joista yksi suorittaa jotain valittua arkista toimintoa. Esitetään suoritusta kuin urheilusuoritusta: Kesken suorituksen toimittaja voi haastatella valmentajaa, nähdään uusintoja eri kamerakulmista, haastatellaan suorittajaa heti suorituksen jälkeen…
Uusi/vanha työ
Kaksi näyttelijää esittää kohtausta toiselle uudessa työpaikassa. Vanha työpaikka totuttuine rutiineineen kuitenkin kummittelee mielessä uudessa paikassa.
Viiden kirjaimen kohtaus
Kahden hengen kohtaus, jossa replat aloitetaan valitun sanan kirjaimilla vuoronperään kiertäen. Esimerkiksi sanasta ”REPLA” saisi seuraavan keskustelunalun:
1: Roisto!
2: Enkä ole!
1: Palauta ruohonleikkurini heti takaisin.
2: Lupasit, että saan pitää sen lauantaihin asti.
1: Anna mun kaikki kestää! Viime viikon lauantaihin!
2: Ruohosihan on vielä ihan lyhyttä! Mihin oikein leikkuria tarvitset niin pian?
1: Et jaksaisi…
Vinksahtanut satu
Esitetään kohtaus sadusta, jossa yhdelle tai useammalle näyttelijälle on määritetty jokin fyysinen haitta tai selkeä tunne, jonka vallassa he esittävät kohtauksen.
Musaimproa
Pidetään yksittäisen illan ohjelmistossa, jos molemmissa joukkueissa on tekniikoiden kannalta riittävästi musaimpromyönteisiä osallistujia.
Baarimikko
Baariin saapuu asiakas, jolla tuntuu olevan jotain huolia (valittu yleisön kanssa). Kysyttäessä asiakas laulaa huolensa, jonka perään baarimikko vastavuoroisesti laulaa ratkaisun. Tyypillisesti kohtauksessa on toinenkin asiakas.
Kuulostaa laululta
2-3 hengen peruskohtaus, jossa kuka hyvänsä voi kesken kohtauksen todeta ”Kuulostaa laululta”, jolloin musiikki alkaa soida ja näyttelijät esittävät näytelmää eteenpäin laulun keinoin. Kolmisen kohtaukseen sisältyvää laulua on hyvä mitta kohtaukselle.
Laulu rivissä
Esittelytekniikaksi? Lauletaan kappaleen säkeistöä vuoron perään, kunnes rivi on käyty läpi. Kappaleen rakenne esim.
- 4 * kertsi
- säkeistö
- 2 * kertsi
- säkeistö
- 4 * kertsi
Joukkue-esittely
Viestintäkanaviamme somessa ovat Facebook ja Instagram, joihin koostamme tapahtumasarjan lähetessä ja aikana itse sisältöä, mutta olisi mukava saada myös joukkueilta improkauden alkuun joukkue-esittelyt. Toivoisimmekin jokaiselta joukkueelta viimeistään helmikuun loppuun mennessä julkaistavaksi Improliigan kanavilla lyhyen esittelytekstin ja kuvia tai mielellään videon sähköpostiosoitteeseen, jonka alkuosa kuuluu ”teatteri” ja ät-merkin perään tulee ”kepsutti.fi”.
Jaa tietoa!
Improvisaatioteatteri ei olisi mitään ilman yleisöä. Mainosta, kutsu tai vaikka lahjo mukaan katsojia lähipiiristäsi! Oheisen julisteen voit ladata vapaasti levitettäväksi ja/tai tulostettavaksi tästä linkistä. Julkinen linkki https://kepsutti.fi/improliiga-2025/ on käytössä koko tapahtumakevään ajan ja sisältö päivittyy aina tarpeen tullen.

Missä improa pääsee harjoittelemaan?
Lapinlahden kansalaisopistossa on vastikään alkanut torstaisin pyörivä kurssi Impro jatko, jolla valmistellaan pitkän impron esitystä. Kurssin improaktiiveista moni on mukana Kipunoissa, joten kurssikerroilla pitkän impron harjoitteilta liikenevällä ajalla improillaan myös lyhyen impron tekniikoita Improliiga-painoisesti. Ohjaajan puolesta mukaan kurssille pääsee vielä kysymällä, kunhan pitää kiirettä.
Kepsutin tiistaisissa improissa on vaihtelevia vetäjiä, joista osa saattaa myös vetää alkukevään treenejään Improliiga-painotuksella. Kompassilla tapahtuvat improtreenit ovat kaikille avointa toimintaa jäsenyyttä katsomatta.
Omalla poppoolla kannattaa myös sopia omia treenejä, joissa pääsee hiomaan ”strategioita” ja tunnustelemaan, kenen vahvuus-/mukavuusaluetta tietyntyyppiset tekniikat ovat. Muistetaan kuitenkin, että show’ta tehdään ennen kaikkea yhdessä yleisölle ja niin tekniikkaruletti kuin mielivaltainen raatikin tuovat kosolti hallitsematonta arvaamattomuutta joukkueiden sijoituksiin.
TL;DR -versio
Tämän kerran tärkeimmät tärpit pähkinänkuoressa:
- kurkkaa aikataulu ja kirjoita permanenttitussilla kalenteriisi
- kysele tai ilmianna lähipiiristäsi mahdollisia raatilaisia
- kartoittakaa, onko joukkueessa musaimprolle avoimia osanottajia (ja kuinka moni vai kaikki?)
- laadi joukkue-esittely
- mainosta, hehkuta ja kehu Improliigaa
Nähdään viimeistään maaliskuussa, jollei akuuttia tiedotettavaa tule uuden kirjeen merkeissä. Koostamme tarvittaessa seuraavan uutiskirjeen syntyneiden kysymysten perusteella.
Improterveisin
Ville Kumpulainen ja muu työryhmä
https://www.facebook.com/improliigapohjoissavo
https://www.instagram.com/improliigaps